Jorden runt på 80 dagar

Jag vill dela med mig av den absolut bästa resa jag någonsin gjort.
Underbara, fantastiska och superhärliga upplevelser under den resan sitter för alltid kvar inom mig.

Gick i pension vid 66 års ålder och vi ville absolut inte sitta hemma. Efter att ha bollat med olika alternativ bestämde vi oss för en längre resa. Vi bestämde vart vi ville åka och i stora drag vad vi ville se och uppleva. Sen var det dags att besöka resebyrån Kilroy där vi tidigare fått hjälp med lite speciella resor. Vi bokade alla flyg, men boende ville vi hitta på vägen, endast ett fåtal hotell var förbokade. Vi tittade på avresedatum och datum för vår hemkomst. Det visade sig att det blev jordenrunt på 80 dagar, precis som i Jules Vernes bok om den engelske gentlemannen Phileas Fogg som satte sitt rykte på spel när han slog vad om att han kunde resa jorden runt på 80 dagar.

Vi gjorde det!

Vår resa blev en 80 dagars resa, men enligt vår svenska almanacka skulle det vara 81 dagar.18 oktober 2013 försvann i en tidszon någonstans över Stilla havet.

Jag kommer att berätta om resan steg för steg och plats för plats.

Börjar med själva avresan…….

Vår livs resa startade 16 september 2013.
Med en röd och en brun, nyinköpta, fullpackade resväskor, var sin ny, stor ryggsäck tog vi taxi till Arlanda. Som vanligt när vi reser hade vi med oss mackor med stekt ägg. Köpte kaffe och satt och myste och väntade på avresa mot första stoppet. Som alltid när vi reser var vi tidiga på plats.

Flyget avgick 07.35 och vi mellanlandade på Heathrow 09.15. Vi hade lite drygt två timmar innan vi skulle flyga vidare, vi tog en öl och njöt.

Vi båda gillar att resa och det var med stor förväntan vi gick ombord på flyget som skulle ta oss till JFK i New York. Vi skulle bo hos min dotter och hennes familj i Brooklyn. Vi hade packat ner presenter och såg fram emot vara tillsammans med dem i nio dagar.

Efter att ha sovit ut en natt bestämde vi oss för att vi skulle strunta i hur mycket jetlag vi än kände. Nu skulle vi ha kul. Vi strosade omkring i Brooklyn, lärde oss hitta i den lite bohemiska delen som vi verkligen gillade.

På kvällarna var vi tillsammans med dottern och hennes familj, lagade mat hemma eller gick till någon av de mysiga små restauranger som finns i närheten.

Efter några dagar ville vi se mer av New York. Vi tog L-tåget till Manhattan. Vi kom till Union Square och därifrån utgick vi för att lära oss hitta i staden som aldrig sover. Vi gick miltals och vi såg allt vi ville, besökte så många berömda platser. Vi åkte upp i Empire State Building, promenerade i Central Park, gick till Rockefeller Center och Times Square och mycket, mycket mer.
2013-09-18 16.07.04
Dottern och hennes man ville passa på att ta lite ledigt medan vi var på besök. De båda arbetade väldigt hårt, precis som många i den stora staden.

Vi åkte alla bil ut från New York. Via Long Island och Hamptons kom vi till Mounthawk. Där hade vi bokat boende vid havet. Det är en fantastiskt fin liten ort med inhemsk befolkning och många turister. De flesta som var där på besök kom i stora bilar med flak och på bilarna hade de fäst jättestora metspön. Det så kul ut, tyckte vi.
2013-09-21 15.34.22.jpg
Vi fiskade inte men det var så härligt att vandra omkring på de stora sanddynorna. Den ljumma blåsten och ljudet av havets vågor var verkligen rogivande.

Det var helt underbart!

På den lilla ortens restauranger fanns så mycket gott att både äta och dricka. Vi föredrog lobster som serverades på många olika sätt. Serveringen var superb och vi trivdes verkligen men efter några dagar var det dags att återvända till New York. Männen turades om att köra hemåt.

Vi hade tagit många kort på flygplatser, i New York, i Brooklyn och i Mounthawk. Innan vi åkte från Sverige hade vi startat en grupp i FB dit vi bjudit in våra familjer. Nu fick de ett första smakprov på vad som skulle komma under vår resa.

Efter ytterligare någon dag hos dottern var det dags för oss att flyga vidare för nästa äventyr.

Snart kommer fortsättningen…..

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )